Ordenança fiscal reguladora de la gestió i recaptació de tributs municipals i altres ingressos de dret públic. Títols III, IV i V
Títol III. Responsables, successors i garanties de crèdit
Article 22. Responsables solidaris
1. En els supòsits de responsabilitat solidària previstos per les lleis, quan hagi transcorregut el període voluntari de pagament sense que el deutor principal hagi satisfet el deute, es podrà reclamar dels responsables solidaris el pagament.
2. Respondran solidàriament del deute tributari les següents persones o entitats:
2.1 Les que siguin causants o col·laboren activament en la realització d'una infracció tributària. La seva responsabilitat també s'estendrà a la sanció.
2.2 Els partícips o cotitulars de les entitats a què es refereix l'article 35.4 de
la LGT, en proporció a les seves respectives participacions.
2.3 Les que succeeixin per qualsevol concepte en la titularitat d'explotacions econòmiques, per les obligacions tributàries contretes de l'anterior titular i derivades del seu exercici.
S'exceptuen de responsabilitat les adquisicions efectuades en un procediment concursal.
3. També seran responsables solidaris de pagament del deute tributari pendent, fins l'import del valor dels béns o drets que s'haguessin pogut embargar o alienar les següents persones o entitats:
3.1 Les que siguin causants o col·laboren en l'ocultació o transmissió de béns o drets de l'obligat al pagament amb la finalitat d'impedir l'actuació de l'Administració tributària.
3.2 Les que, per culpa o negligència, incompleixin les ordres d'embargament.
3.3 Les que, amb coneixement de l'embargament, la mesura cautelar o la constitució de la garantia, col·laboren o consenten en l'aixecament dels béns o drets embargats o d'aquells béns o drets sobre els què s'hagués constituït la mesura cautelar o la garantia.
3.4 Les persones o entitats dipositàries dels béns del deutor que, un cop rebuda la notificació de l'embargament, col·laboren o consenten en l'aixecament d'aquests.
Article 23. Procediment per exigir la responsabilitat solidària
1. La responsabilitat s'exigirà en tot cas en els termes i d'acord amb el procediment previst a la Llei General Tributària. I podrà ser declarada en qualsevol moment posterior a la pràctica de la liquidació, o a la presentació de l'autoliquidació, excepte que la llei disposi una altra cosa.
2. El que pretengui adquirir la titularitat d'explotacions i activitats econòmiques tindrà dret, prèvia la conformitat del titular actual, a sol·licitar de l'Ajuntament certificació detallada dels deutes, sancions i responsabilitats tributàries derivades del seu exercici.
L'Administració tributària haurà d'expedir la citada certificació en el termini de tres mesos des de la sol·licitud. En tal cas, quedarà la responsabilitat de l'adquirent limitada als deutes, sancions i responsabilitats contingudes en la mateixa.
3. Quan la responsabilitat hagi estat declarada i notificada al responsable en qualsevol moment anterior al venciment del període voluntari de pagament original del deute que es deriva, n'hi haurà prou amb requerir-li el pagament una vegada transcorregut l'esmentat termini.
En la resta de casos, transcorregut el període voluntari de pagament original del deute que es deriva, el servei de recaptació tramitarà l'expedient per a l'exigència de responsabilitat solidària, es notificarà al responsable l'inici del període d'audiència (15 dies), previ a la derivació de responsabilitat, a fi de que els interessats puguin al·legar i presentar les proves que estimin oportunes.
Vistes les al·legacions presentades (si n'hi han) i si el deute no ha estat satisfet, es proposarà a l'alcaldia que dicti acte administratiu de derivació de responsabilitat en el qual se'n determinarà l'abast. Aquest acte serà notificat al responsable amb expressió de:
3.1 Texte íntegre de l'acord de declaració de responsabilitat, amb indicació del pressupost de fet habilitant i les liquidacions a les què abasta aquest pressupost.
3.2 Mitjans d'impugnació que poden ser exercitats contra el citat acte, òrgan davant el que s'haguessin de presentar i termini per interposar-los.
3.3 Lloc, termini i forma en què hagi de ser satisfet l'import exigit al responsable.
3.4 Podrà adjuntar-se a la comunicació d'inici del període d'audiència un abonaré apte per satisfer la quota tributària inicial, amb la finalitat de que si l'interessat ho desitja pugui fer el pagament en les entitats col·laboradores.
4. Com conseqüència dels recursos o reclamacions que es formulin d'acord amb el que preveu l'apartat anterior no es revisaran les liquidacions fermes, només podrà revisar-se l'import de l'obligació del responsable.
5. El responsable haurà de pagar en els terminis previstos pel pagament en període
voluntari amb caràcter general en l'article 62.2 de la LGT. Si no es realitza el pagament en aquest període, el deute s'exigirà en via de constrenyiment, juntament amb els recàrrecs executius.
6. Les accions dirigides contra un deutor principal o un responsable solidari no impediran altres accions posteriors contra els altres obligats al pagament, mentre no es cobri el deute per complet.
Article 24. Responsables subsidiaris
1. Els responsables subsidiaris estan obligats al pagament quan els deutors principals i responsables solidaris hagin estat declarats fallits i s'hagi dictat acte administratiu de derivació de responsabilitat, sense perjudici de les mesures cautelars que abans d'aquesta declaració puguin adoptar-se.
2. Entre altres, seran responsables subsidiaris del deute tributari les següents persones o entitats:
2.1 Els administradors de fet o de dret de les persones jurídiques que, havent comès infraccions tributàries, no haguessin realitzat els actes necessaris que siguin de la seva incumbència pel compliment de les obligacions tributàries, haguessin consentit l'incompliment per qui d'ells depenen o haguessin adoptat acords que possibilitessin les infraccions. La seva responsabilitat també s'estendrà a les sancions.
2.2 Els administradors de fet o de dret d'aquelles persones jurídiques que hagin cessat en les seves activitats, per les obligacions tributàries meritades d'aquestes que es trobin pendents en el moment del cessament, sempre que no haguessin fet lo necessari pel seu pagament.
2.3 Els adquirents de béns afectes per llei al pagament del deute tributari.
3. Amb caràcter previ a la derivació de responsabilitat, es donarà audiència a l'interessat en la forma regulada en l'article anterior.
Podrà adjuntar-se a la comunicació d'inici del període d'audiència un abonaré apte per satisfer la quota tributària inicial, amb la finalitat de que si l'interessat ho desitja pugui fer el pagament en les entitats col·laboradores.
4. L'acte administratiu de derivació serà dictat per l'alcalde i notificat en la forma establerta en l'article anterior.
5. La responsabilitat amb caràcter general serà subsidiària, excepte quan una llei estableixi la solidaritat.
Article 25. Successors en els deutes tributaris
1. A la mort dels obligats tributaris, els deutes tributaris pendents es transmetran als hereus i legataris, amb les limitacions resultants de la legislació civil, pel que fa a l'adquisició de l'herència.
Podran transmetre's els deutes meritats en la data de la mort del causant, encara que no estiguin liquidades.
No es transmetran les sancions.
2. Les obligacions tributàries pendents de les societats i entitats amb personalitat
jurídica dissoltes i liquidades es transmetran als socis, copartícips o cotitulars, que quedaran obligats solidàriament fins els següents límits.
2.1 Quan no existeixi limitació de responsabilitat patrimonial, la quantia íntegra dels deutes pendents.
2.2 Quan legalment s'hagi limitat la responsabilitat, el valor de la quota de liquidació que li correspongui.
Podran transmetre's els deutes meritats en la data d'extinció de la personalitat jurídica de la societat o entitat, encara que no estiguin liquidades.
3. Les obligacions tributàries pendents de les societats mercantils, en supòsits d'extinció o dissolució sense liquidació, es transmetran a les persones o entitats que succeeixin, o siguin beneficiàries de l'operació. Aquesta previsió, també serà aplicable a qualsevol supòsit de cessió global de l'actiu i passiu d'una societat mercantil.
4. Les obligacions tributàries pendents de les fundacions o entitats a les que es refereix l'article 35.4 de la LGT, en cas de dissolució d'aquestes, es transmetran als destinataris dels béns i drets de les fundacions, o als partícips o cotitulars de les esmentades entitats.
5. Les sancions que procedeixin per les infraccions comeses per les societats i entitats a les quals es refereixen els apartats 2,3,4 del present article s'exigiran, als successors d'aquestes, fins el límit del valor de la quota de liquidació que els correspongui.
Article 26. Procediment de recaptació davant els successors
1. Mort qualsevol obligat al pagament del deute tributari, el procediment de recaptació continuarà amb els seus hereus, i en el seu cas, legataris, sense més requisits que la constància de la mort d'aquest i la notificació als successors, amb requeriment de pagament del deute tributari i costes pendents del causant. Quan el hereu al·legui haver fet ús del dret a deliberar, es suspendrà el procediment de recaptació fins que transcorri el termini concedit per això, durant el qual podrà sol·licitar de l'Ajuntament la relació dels deutes tributaris pendents del causant. Mentre l'herència es trobi jacent, el procediment de recaptació dels deutes tributaris pendents podrà continuar dirigint-se contra els seus béns i drets, l'efecte del qual s'hauran d'entendre les actuacions amb qui ostenti la seva administració o representació.
2. Dissolta i liquidada una societat o entitat, el procediment de recaptació continuarà amb els seus socis, partícips o cotitulars, una vegada constatada l'extinció de la personalitat jurídica.
Dissolta i liquidada una fundació, el procediment de recaptació continuarà amb els destinataris dels seus béns i drets. La recaptació municipal podrà dirigir-se contra qualsevol dels socis, partícips, cotitulars o destinataris, o contra tots ells simultània o successivament,per requerir-los el pagament del deute tributari i costes pendents.
Article 27. Garanties de pagament
1. La Hisenda Municipal gaudeix de prelació per el cobrament dels crèdits de dret públic vençuts i no satisfets, en quan concorri amb creditors que no ho siguin de domini, penyora, hipoteca o qualsevol altre dret reial degudament inscrit en el corresponent registre, amb anterioritat a la data en què es faci constar en el mateix el dret de la Hisenda municipal.
2. En els recursos de dret públic que gravin periòdicament els béns o drets inscriptibles en un registre públic, o el seus productes directes, certs o presumptes, l'Ajuntament tindrà preferència sobre qualsevol altre creditor o adquirent, encara que aquests hagin inscrit els seus drets, per el cobrament dels deutes meritats i no satisfets corresponents a l'any natural en què s'exigeixi el pagament i a l'immediat anterior.
3. Per tenir igual preferència que l'indicada en l'article precedent, per dèbits anteriors als expressats en aquest, o per major quantitat, podrà constituir-se hipoteca especial a favor de la Hisenda municipal que assortirà efecte des de la data en què quedi inscrita.
4. Quan existeixen indicis racionals de la impossibilitat o dificultat de realitzar els crèdits municipals, es podran adoptar mesures cautelars per assegurar el cobrament dels mateixos. Les esmentades mesures, que hauran de ser proporcionals al danys que es pretengui evitar i no durar més temps del necessari podran consistir, entre altres mitjans, en l'embargament preventiu de béns.
Article 28. Afecció de béns
1. Els adquirents de béns afectes per llei al pagament del deute tributari respondran subsidiàriament amb ells, per derivació de l'acció tributària, si el deute no es paga.
2. En particular, quan es transmeti la propietat o la titularitat d'un dret reial de usdefruit, de superfície o d'una concessió administrativa, els béns immobles objecte dels esmentats drets quedaran afectes al pagament de la totalitat de les quotes meritades per Impost sobre Béns Immobles, estiguin liquidades o no.
3. L'import del deute a què s'estén la responsabilitat arriba als conceptes de:
- Quota de l'Impost sobre Béns Immobles
- Recàrrecs exigibles, a favor d'altres ens públics
4. El deute exigible, integrat pels conceptes referits en el punt anterior és el meritat amb anterioritat a la data de transmissió, sempre que no estigui prescrit.
Les actuacions que van interrompre la prescripció respecte al transmitent tenen efectes davant l'adquirent, per això, se li podran exigir totes les quotes endeutades per aquell i que no estiguessin prescrites en la data de la transmissió.
5. Per exigir el pagament al posseïdor de l'immoble es requereix la prèvia declaració de fallit del deutor principal, a nom del qual es va practicar la liquidació original; sense que resulti necessari declarar la insolvència de possibles adquirents intermitjos.
6. La declaració d'afecció dels béns i posterior derivació de responsabilitat a l'adquirent, serà aprovada per l'alcalde, prèvia audiència a l'interessat, per termini de 15 dies.
7. La resolució declarativa de l'afecció serà notificada al propietari, comunicant-li els terminis per efectuar el pagament.
8. Sense perjudici de la responsabilitat prevista en l'apartat 1 d'aquest article, a l'empara de lo que autoritza l'article 168 de la Llei General Tributària, abans d'embargar el bé immoble afecte, es podrà optar per embargar altres béns i drets del deutor, si aquest els assenyala, o són coneguts per l'Administració.
Títol IV. Recaptació voluntària
Article 29. Períodes de recaptació
1. El termini d'ingrés en període voluntari dels deutes de venciment periòdic i notificació col·lectiva, tant pels tributs com per altres ingressos de dret públic, seran els determinats per l'Ajuntament, i en cap cas aquest terminis seran inferiors a 2 mesos naturals. El calendari de cobrança serà publicat en el BOP i exposat en el tauló d'anuncis municipal. Es tindran en compte les particularitats del fet imposable com requisit per a la determinació dels períodes de cobrament.
2. Del calendari de cobrança s'informarà pels mitjans que l'Ajuntament consideri més idoni; a aquests efectes, la tresoreria municipal proposarà la millor via per divulgar el calendari fiscal. En tot cas, el contribuent podrà consultar els períodes de cobrança per internet, o bé sol·licitar informació personal o telefònicament a l'Ajuntament.
3. Amb caràcter general, el termini d'ingrés en període voluntari dels deutes per liquidacions de venciment singular, no compreses en l'apartat 1 serà el que consti en el document notificació dirigit al subjecte passiu, sense que pugui ser inferior al període establert en l'article 62.2 de la LGT i que és el següent:
3.1 Si la notificació de la liquidació es realitza entre els dies 1 i 15 de cada mes, des de la data de recepció de la notificació fins el dia 20 del mes posterior o, si aquest no fos hàbil, fins l'immediat hàbil següent.
3.2 Si la notificació de la liquidació es realitza entre els dies 16 i últim de cada mes, des de la data de recepció de la notificació fins el dia 5 del segon mes posterior o, si aquest no fos hàbil, fins l'immediat hàbil següent.
Si el venciment de qualsevol termini coincideix amb un dia inhàbil, es traslladarà al primer dia hàbil següent.
4. Els deutes per conceptes diferents als regulats en els punts anteriors, hauran de pagar-se en els terminis que determinin les normes d'acord a les quals tals deutes s'exigeixin. En cas de, que no es fixin terminis, s'aplicarà lo disposat en aquest article.
5. Els deutes no satisfets en els períodes citats s'exigiran en període executiu, computant-se, en el seu cas, com pagaments a compte les quantitats satisfetes fora de termini.
Article 30. Desenvolupament del cobrament en període voluntari
1. Amb caràcter general, el pagament s'efectuarà en entitats col·laboradores.
Quan l'obligat tributari desitgi satisfer algun dels tributs compresos en un rebut múltiple, o realitzar pagament parcial d'un deute, s'haurà de dirigir a l'oficina municipal de recaptació, on se'ls emetrà un abonaré del pagament parcial del deute.
2. Els mitjans de pagaments admissibles:
2.1 Diner de curs legal.
2.2 Xec bancari nominatiu a favor de l'Ajuntament.
2.3 Transferència al compte bancària municipal assenyalat en els documents de pagament.
2.4 Targeta de crèdit.
2.5 Domiciliació bancària
Així mateix, es podrà pagar a través de la seu electrònica de l'Ajuntament, introduint les dades que figurin en el document de cobrament, així com també en caixers automàtics amb els documents proveïts amb codi de barres, o per altres mitjans que autoritzi l'Ajuntament.
3. El deutor de diversos deutes, en realitzar el pagament en període voluntari, podrà imputar-lo al que lliurement determini.
4. En tot cas, a qui hagi pagat un deute se li entregarà un justificant del pagament realitzat. Després de la realització d'un pagament per internet, l'interessat podrà obtenir un document acreditatiu de l'operació realitzada, que tindrà caràcter alliberador de la seva obligació al pagament.
No obstant, els contribuents podran sol·licitar telemàticament la remissió d'un comprovant de pagament, expedit pel servei de recaptació.
Article 31. Conclusió del període de pagament voluntari
1. Conclòs el període de pagament voluntari, i una vegada verificat que ja ha estat processada tota la informació sobre els cobraments en l'esmentat període, s'expediran pel departament d'informàtica les relacions de rebuts i liquidacions que no han estat satisfets en període voluntari.
2. En la relació descrita en l'apartat anterior, es farà constar les incidències de suspensió, ajornament, fraccionament de pagament, o anul·lació.
3. La relació de deutes no satisfets, i que no estiguin afectades per alguna de les situacions del punt 2 servirà de fonament per l'expedició de la provisió de constrenyiment col·lectiva.
4. En cap cas s'inclouran en les provisions de constrenyiment col·lectives els deutes liquidats a les Administracions públiques.
Article 32. Recàrrecs d'extemporaneïtat
1. Quan es presentin les autoliquidacions, o les declaracions necessàries per practicar una liquidació tributària fora del termini establert, sense requeriment previ dels serveis municipals, els obligats tributaris hauran de satisfer els recàrrecs previstos en l'article 27 de la LGT, que són els següents:
Declaració després de la data reglamentària | Recàrrecs |
---|---|
Dins del primer mes següent a l'acabament del termini establert | Recàrrec de l'1 % |
Per cada mes complert de retard en la presentació | 1 % addicional |
Després de 12 mesos | Recàrrec del 15 % |
En les autoliquidacions presentades després de 12 mesos, a més del recàrrec anterior, s'exigiran interessos de demora pel període transcorregut, des del dia següent al terme dels 12 mesos posteriors a la finalització del termini establert per la presentació, fins el moment en què la autoliquidació o declaració s'hagi presentat.
2. En el supòsit d'autoliquidació, quan els obligats tributaris no efectuïn l'ingrés en el termini previst en el corresponent document liquidatori s'exigiran els recàrrecs previstos en el punt 1.
3. Per que pugui ser aplicable el disposat en aquest article, les autoliquidacions extemporànies hauran d'identificar expressament el període impositiu de liquidació al què es refereixen, i hauran de contenir únicament les dades relatives a l'esmentat període.
Títol V. Recaptació executiva
Article 33. Inici del procediment de constrenyiment
1. El període executiu s'inicia:
1.1 Per els tributs de venciment periòdic i per les liquidacions, prèviament notificades i no ingressades al seu venciment, el dia següent al venciment del termini d'ingrés en període voluntari.
1.2 En el cas de deutes a ingressar mitjançant autoliquidació presentada sense realitzar l'ingrés, al dia següent de la finalització del termini que estableixi la corresponent ordenança fiscal de cada tribut per l'esmentat tribut o, si aquest ja hagués conclòs, el dia següent a la presentació de l'autoliquidació.
2. La presentació d'una sol·licitud d'ajornament, fraccionament o compensació en període voluntari impedirà l'inici del període executiu durant la tramitació de dits expedients.
No obstant l'anterior, les sol·licituds a què es refereix el paràgraf anterior així com les sol·licituds de suspensió i pagament en espècie no impediran l'inici de el període executiu quan anteriorment s'hagués denegat, respecte del mateix deute tributari, una altra sol·licitud prèvia d'ajornament, fraccionament, compensació, suspensió o pagament en espècie en període voluntari havent-se obert un altre termini d'ingrés sense que s'hagués produït el mateix.
La interposició d'un recurs o reclamació en temps i forma contra una sanció impedirà l'inici del període executiu fins que la sanció sigui ferma en via administrativa i hagi finalitzat el termini per l'ingrés voluntari de pagament.
La declaració de concurs no suspèn el termini voluntari de pagament dels deutes que tinguin la qualificació de concursal d'acord amb el Text refós de la Llei concursal aprovat pel Reial Decret Legislatiu 1/2020, de 5 de maig, sense perjudici que les actuacions del període executiu es regeixin pel que disposa l'esmentat text refós.
3. El procediment de constrenyiment s'iniciarà quan es notifiqui al deutor la provisió de constrenyiment.
4. L'inici del període executiu determinarà la meritació dels recàrrecs del període executiu i dels interessos de demora en els termes següents:
4.1 Es satisfarà el recàrrec executiu del 5 per cent quan es satisfaci la totalitat del deute no ingressat en període voluntari, abans de la notificació de la provisió de constrenyiment.
4.2 S'aplicarà el recàrrec de constrenyiment reduït del 10 per cent quan es satisfaci la totalitat del deute no ingressat en període voluntari, més el propi recàrrec abans de la finalització dels següents terminis:
4.2.1 Si la notificació de la provisió es realitza entre els dies 1 i 15 de cada mes, des de la data de recepció de la notificació fins el dia 20 del citat mes o, si aquest no fos hàbil, fins l'immediat hàbil següent.
4.2.2 Si la notificació de la provisió es realitza entre els dies 16 i últim de cada mes, des de la data de recepció de la notificació fins el dia 5 del mes següent, o si aquest no fos hàbil, fins l'immediat hàbil següent.
4.3 S'aplicarà el recàrrec de constrenyiment ordinari del 20 per cent quan no concórrin les circumstàncies dels apartats anteriors 4.1 i 4.2.
5. Quan els obligats tributaris no efectuïn l'ingrés al temps de presentar l'autoliquidació, es merita el recàrrec de constrenyiment a la finalització del termini reglamentàriament determinat per l'ingrés. En cas d'autoliquidacions extemporànies, presentades sense realitzar l'ingrés, els recàrrecs del període executiu es meriten a la seva presentació.
6. Els recàrrecs del període executiu són compatibles amb els recàrrecs d'extemporaneïtat regulats en l'article anterior d'aquesta ordenança.
7. El recàrrec de constrenyiment ordinari és compatible amb els interessos de demora. Quan resulti exigible el recàrrec executiu (5%) o el recàrrec de constrenyiment reduït (10%) no s'exigiran els interessos de demora meritats des de l'inici del període executiu.
8. El procediment tindrà caràcter exclusivament administratiu i es substanciarà de la manera regulada en el Reglament General de Recaptació (RGR).
Article 34. Terminis d'ingrés
1. Un cop iniciat el període executiu i notificada la provisió de constrenyiment, el pagament del deute tributari haurà d'efectuar-se en els següents terminis:
1.1 Si la notificació de la provisió es realitza entre els dies 1 i 15 de cada mes, des de la data de recepció de la notificació fins el dia 20 del citat mes o, si aquest no fos hàbil, fins l'immediat hàbil següent.
1.2 Si la notificació de la provisió es realitza entre els dies 16 i últim de cada mes, des de la data de recepció de la notificació fins el dia 5 del mes següent o, si aquest no fos hàbil, fins l'immediat hàbil següent.
2. Si l'obligat tributari no efectués el pagament dintre del termini al que es refereix
l'apartat anterior, es procedirà a l'embargament del seus béns, advertint-se així en la provisió de constrenyiment.
3. Si existissin diversos deutes executius d'un mateix deutor s'acumularan, i en el supòsit de realitzar-se un pagament que no cobreixi la totalitat d'aquests, s'aplicarà als deutes més antics, determinant-se l'antiguitat en funció de la data de venciment del període voluntari.
Article 35. Inici procediment de constrenyiment. Provisió de constrenyiment
1. La provisió de constrenyiment dictada per la tresorera municipal, despatxa l'execució contra el patrimoni del deutor.
2. La provisió de constrenyiment constitueix el títol executiu, que té la mateixa força
executiva que la sentència judicial per a procedir contra els béns i drets dels obligats al pagament.
3. La provisió de constrenyiment podrà ser impugnada davant l'Ajuntament pels següent motius:
3.1 Extinció total del deute o prescripció del dret a exigir el pagament.
3.2 Sol·licitud d'ajornament, fraccionament o compensació en període voluntari i altres causes de suspensió del procediment de recaptació.
3.3 Falta de notificació de la liquidació.
3.4 Anul·lació de la liquidació.
3.5 Error o omissió en el contingut de la provisió de constrenyiment que impedeixi la identificació del deutor o del deute constrenyit.
4. Quan la impugnació, raonablement fundada es refereixi a l'existència de causa de
nul·litat en la liquidació, la tresoreria municipal podrà ordenar la paralització d'actuacions. Si es verifica que efectivament es dona aquella causa, s'instarà el corresponent acord administratiu d'anul·lació de la liquidació i s'estimarà el recurs contra la provisió de constrenyiment.
5. Quan els obligats tributaris siguin Administracions públiques, no es dictarà provisió de constrenyiment fins que es verifiqui la impossibilitat de realitzar el crèdit pel procediment de compensació.
Article 36. Anuncis de subhasta i Mesa de subhasta
1. La mesa de subhasta de béns estarà integrada per la tresorera, que serà la presidenta, l'interventor, que actuarà com secretari i el recaptador com a vocal; o les persones designades com a substituts d'aquests. La presidència de la Mesa podrà requerir en l'acte de subhasta, la presència d'un membre del servei de recaptació com auxiliar de la Mesa de subhasta.
2. Les subhastes de béns embargats s'anunciaran en tot cas en el tauló d'edictes de l'Ajuntament, en la seva seu electrònica i quan el valor del bé sigui superior a cinquanta mil euros (50.000,00 euros) es publicarà en el Butlletí Oficial de la Província.
3. El recaptador podrà acordar la publicació de l'anunci de subhasta en mitjans de comunicació de gran difusió i en publicacions especialitzades, quan al seu judici resulti convenient i el cost de la publicació sigui proporcionat amb el valor dels béns.
Article 37. Licitadors
1. Amb excepció del personal adscrit al servei de recaptació, dels taxadors, dels dipositaris dels béns i dels funcionaris directament implicats en el procediment de constrenyiment, podrà prendre part en la subhasta, concurs o adjudicació directa, per si o per mitjà de representant, qualsevol persona que posseeixi capacitat d'obrar d'acord a dret i que no tingui per això impediment o restricció legal, sempre que s'identifiqui adequadament i amb document que justifiqui, en el seu cas, la representació que tingui.
2. Tots els licitadors hauran de constituir el dipòsit de garantia preceptiu, els quals seran ingressats en el compte que designi la tresorera. L'import mínim del dipòsit serà del 10 per cent del tipus de licitació.
Els dipòsits podran realitzar-se mitjançant ingrés, en el compte de l'Ajuntament, xec bancari o taló conformat nominatiu a favor de l'Ajuntament:
- Davant la tresoreria municipal: Des de l'anunci de la subhasta i fins el dia anterior a la data indicada en què aquesta tingui lloc.
- Davant la Mesa de subhasta: Un cop constituïda la Mesa de subhasta i fins un quart d'hora abans de l'hora indicada en què la subhasta tingui lloc.
Es podrà constituir dipòsits per segona licitació davant la mesa de subhasta, mitjançant xec bancari o taló conformat nominatiu a favor de l'Ajuntament, per la qual cosa s'obrirà un termini de mitja hora un cop conclosa la primera licitació de tots els lots que surtin a subhasta, ampliable en el límit necessari per poder materialitzar la constitució de dipòsits per qui vulgui prendre part com licitadors en segona convocatòria.
3. Els licitadors podran enviar o presentar les seves ofertes en sobre tancat, des de l'anunci de la subhasta, fins una hora abans del començament d'aquesta. Les esmentades ofertes, que tindran el caràcter de màximes, seran registrades en un llibre, que a tal efecte, es portarà a l'oficina recaptatòria municipal.
Tals ofertes hauran d'anar acompanyades del preceptiu dipòsit, que es podrà fer mitjançant ingrés en el compte d'aquesta administració, xec bancari o taló conformat nominatiu estès a favor de l'Ajuntament per l'import del dipòsit corresponent.
4. Els xecs bancaris seran dipositats a la caixa de la corporació o ingressats en el compte que designi la tresoreria municipal, procedint-se a la devolució dels imports dipositats als licitadors no adjudicataris una vegada conclosa la subhasta. La materialització de tal devolució s'efectuarà mitjançant transferència bancària al número de compte designat per l'interessat o devolució del xec.
5. En el supòsit de que abans que tingui lloc la subhasta, algun licitador que hagués presentat la seva oferta en sobre tancat, manifesti per escrit la voluntat de no concórrer a la licitació, es procedirà a la devolució del dipòsit en les condicions establertes en el punt anterior.
Article 38. Desenvolupament de la subhasta
1. L'import dels trams de licitació, hauran d'adequar-se a les següents escales:
1.1 Per a tipus de subhasta inferiors a sis mil euros (6.000,00 euros), cent euros(100,00 euros).
1.2 Per a tipus de subhasta des de sis mil euros (6.000,00 euros) fins trenta mil euros(30.000,00 euros), tres-cents euros(300,00 euros).
1.3 Per a tipus de subhasta de més de trenta mil euros (30.000,00 euros) fins cent cinquanta mil euros (150.000,00 euros), sis-cents euros (600,00 euros).
1.4 Per a tipus de subhasta superiors a cent cinquanta mil euros (150.000,00 euros), mil euros (1.000,00 euros).
2. En el supòsit de concurrència de diverses ofertes en sobre tancat, començarà l'admissió de postures a partir de la segona més alta d'aquelles, i serà adjudicatària la postura més alta per el tram superior a la segona en el cas de no existir altres ofertes.
3. Quan la Mesa tingui que substituir als licitadors en sobre tancat, licitarà per ells segons els trams establerts en el present article, sense sobrepassar el límit màxim fixat en la seva oferta.
Si una postura no coincideix amb l'import d'un tram, es considerarà formulada per l'import del tram immediat inferior.
4. La subhasta es realitzarà amb subjecció als criteris següents:
4.1 En primera licitació, el tipus serà el resultat d'aplicar la valoració assignada als immobles a alienar. En cas d'existir càrregues que hagin accedit al Registre amb anterioritat, servirà de tipus per a la subhasta la diferència entre el valor assignat i l'import d'aquestes càrregues, que hauran de quedar subsistents sense aplicar a la seva extinció el preu de la rematada. En cas que les càrregues preferents absorbeixin o excedeixin del valor assignat als immobles, el tipus serà el corresponent a l'import dels dèbits i costes, sempre que no excedeixin d'aquell valor, o aquest en cas contrari.
4.2 En segona licitació, el tipus serà el 75 % de l'anterior.
4.3 En el cas que les subhastes en primera i segona licitació haguessin resultat desertes o, amb els béns adjudicats no es cobrés el deute i quedessin béns per alienar o no es produeixi el pagament del preu d'adjudicació, es continuarà el procediment amb l'anunci de venda directa d'aquests béns, a gestionar durant el termini de sis mesos comptat des de la data que tingui lloc la subhasta. No obstant, la Mesa de subhasta podrà acordar l'adjudicació dels béns, en el termini de tres mesos, prorrogables fins el límit de sis mesos, quan alguna de les ofertes presentades sigui considerada avantatjosa econòmicament. Per altra banda, la Mesa de subhasta podrà acordar l'adjudicació dels béns en el termini d'un mes, prorrogables mes a mes fins el límit de sis mesos a comptar des de la data en que tingui lloc la subhasta, quan per les característiques dels béns consideri que podrien perdre valor de mercat per el transcurs del temps i que alguna de les ofertes presentades fos avantatjosa econòmicament. Els oferents podran enviar o presentar les seves ofertes en sobre tancat fins la data límit assenyalada en cada bé o lot al servei de recaptació, acompanyades en el cas que s'hagi acordat del dipòsit que es podrà fer mitjançant ingrés en el compte d'aquesta administració, xec bancari o taló conformat nominatiu a favor de l'Ajuntament de Palafrugell.
Aquestes ofertes seran registrades al registre general d'entrada de l'Ajuntament i en el llibre a que, a aquest efecte, portarà el servei de recaptació.
5. Quan els béns hagin estat objecte de subhasta amb una sola licitació, el preu mínim d'adjudicació directa serà el tipus de subhasta en l'esmentada licitació.
Quan hagin tingut lloc dos licitacions en subhasta, no existirà preu mínim d'adjudicació directa. No obstant, si la Mesa de subhasta estimés desproporcionada la diferència entre el valor assignat als béns per taxació i el preu ofert per qualsevol persona interessada, a fi de no afavorir l'enriquiment injust del comprador en detriment del propietari dels béns, podrà declarar inadmissible l'oferta, no accedint a la formalització de la venda.
6. Indicativament, es fixa el 35 per cent del tipus de la primera licitació com oferta admissible en les vendes per gestió directa quan haguessin resultat desertes les subhastes en primera i segona licitació.
7. Quan, en els procediments d'alienació regulats anteriorment, quedessin sense adjudicar algun/s dels béns embargats, l'òrgan de recaptació podrà proposar, de manera motivada a l'Alcaldia, l'adjudicació a la Hisenda Pública en pagament del deute. Amb caràcter general s'estableixen els següents criteris:
- Pels béns immobles sense càrregues s'acordarà l'adjudicació.
- Pels béns immobles amb càrregues s'acordarà l'adjudicació sempre que hi consti informe favorable emès per la intervenció de fons en relació a la disponibilitat pressupostària per assumir les càrregues.
En tot cas L'Alcalde podrà no acordar l'adjudicació del bé en base a informe tècnic motivat que desaconselli la seva adjudicació.
Article 39. Actuacions posteriors a la subhasta
1. Finalitzada la subhasta s'aixecarà acta pel secretari de la Mesa. Posteriorment, es procedirà a desenvolupar les següents actuacions:
1.1 Retornar els dipòsits que s'haguessin constituït, llevat els pertanyents als adjudicataris, que s'aplicaran al pagament del preu de la rematada.
1.2 Instar als adjudicataris a que efectuïn el pagament, amb l'advertència de que, si no el completen en els 15 dies següents a la data d'adjudicació, perdran l'import del dipòsit i quedaran obligats a rescabalar a l'Administració dels perjudicis que origini l'esmentada falta de pagament.
1.3 Entregar als adjudicataris, llevat en els supòsits en què hagin optat per l'atorgament d'escriptura pública de venda, certificació de l'acta d'adjudicació dels béns.
La citada certificació constitueix un document públic de venda a tots els efectes i en aquesta es farà constar que queda extingida l'anotació preventiva feta en el registre públic corresponent a nom de la Hisenda municipal. Així mateix, s'expedirà manament de cancel·lació de les càrregues posteriors.
Aquesta certificació haurà d'acreditar, així mateix, el compliment dels següents tràmits:
- Que s'ha efectuat el pagament del remat.
- Haver emès informe sobre el compliment de les formalitats legals en el procediment de constrenyiment a petició de l'òrgan recaptador i, en tot cas, quan l'adjudicació recaigui sobre béns o drets inscriptibles en el Registre de la Propietat.
1.4 Practicar la corresponent liquidació, entregant el sobrant, si hi hagués, a l'obligat al pagament. Si aquest no ho rep, es consignarà a la seva disposició en la caixa de la tresoreria municipal.
Article 40. Interessos de demora
1. Les quantitats degudes meritaran interessos de demora des del dia següent al venciment del deute en període voluntari fins la data del seu ingrés.
2. La base sobre la que s'aplicarà el tipus d'interès no inclourà el recàrrec de constrenyiment.
3. El tipus d'interès serà l'interès de demora per a deutes tributaris i no tributàries, d'acord a l'art. 10 del text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals. Els interessos es determinaran tenint en compte el tipus vigent al llarg del període. Amb caràcter general, es cobraran juntament amb el principal.
4. Quan el deute es satisfaci abans que hagin transcorregut els terminis fixats a l'article 62.5 de la LGT, no s'exigiran interessos de demora.
5. Si s'embarga diners en efectiu o en comptes, podran calcular-se i retenir-se els interessos en el moment de l'embargament, si els diners disponibles fossin superiors al deute perseguit. Si el líquid obtingut fos inferior, es practicarà posteriorment liquidació dels interessos meritats.
6. Amb caràcter general, no es practicaran liquidacions singulars en concepte d'interessos de demora, resultants dels punt 5 quan el seu import sigui inferior a sis euros (6,00 euros).
7. Entre altres supòsits, no s'exigiran interessos de demora a partir del moment en què s'incompleixin els terminis màxims per notificar la resolució de les sol·licituds de compensació, en cas de liquidació o la resolució dels recursos administratius, sempre que, en aquest últim cas, s'hagi acordat la suspensió d'acte recorregut.
En particular, a aquest efecte, respecte als recursos administratius, el termini màxim per resoldre'ls s'estableix en 1 any.
Article 41. Costes del procediment
1. Tindran la consideració de costes del procediment aquelles despeses que s'originen durant el procés d'execució forçosa. Les costes seran a càrrec del deutor a qui li seran exigides.
2. Com costes del procediment estaran compreses, entre d'altres, les següents:
2.1 Les despeses originades per les notificacions que imprescindiblement hagin de realitzar-se en el procediment administratiu de constrenyiment.
2.2 Els honoraris d'empreses i professionals, aliens a l'Administració, que intervinguin en la valoració dels béns travats.
2.3 Els honoraris dels registradors i altres despeses que hagin d'abonar-se per les actuacions en els registres públics.
2.4 Les despeses motivades pel dipòsit i administració de béns embargats.
2.5 Les altres despeses que exigeixi la pròpia execució.