Informe d'un habitatge per al reagrupament familiar d'estrangers
Què és?
Es tracta d'un informe que valora si un habitatge és apte perquè una persona estrangera pugui viure amb els seus familiars directes extracomunitaris, així com per regularitzar als menors no nascuts a Espanya que ja convisquin a Catalunya amb els seus progenitors o representants legals.
Qui ho pot demanar?
Pot sol·licitar-ho:
- Persona extracomunitària amb autorització de residència, supòsits:
- Autoritzacions inicials de reagrupament familiar
- Autoritzacions de residència de menors estrangers o majors discapacitats no nascuts a Espanya
- Persona extracomunitària que modifica o ha modificat la seva targeta d'estudiant
- Persona amb certificat d'inscripció de ciutadà de la UE
- Titular de targeta de familiar de ciutadà de la UE
I ho pot sol·licitar per als familiars següents:
- El seu cònjuge major de divuit anys, sempre que no estigui separat de fet o de dret, parella de fet inscrita en un registre públic o parella estable degudament provada no registrada
- Els fills o filles propis del sol·licitant o del cònjuge o parella:
- Menors de divuit anys o majors que tinguin una discapacitat que requereixi de suport o no siguin objectivament capaços de proveir les necessitats pròpies a causa del seu estat de salut
- Majors d'edat que hagin d'exercir la condició de cuidadors de la persona reagrupant i aquesta tingui reconeguda algun grau de dependència (en aquest cas, només podrà reagrupar un fill o filla)
- Els seus ascendents en primer grau, o els del seu cònjuge o parella registrada o estable, quan estiguin a càrrec seu, siguin majors de seixanta-cinc anys i hi hagi raons que justifiquin la necessitat d'autoritzar la seva residència a Espanya
- Les persones representades legalment per la persona reagrupant
Com es fa?
Les persones interessades cal que es dirigeixin a l'Oficina d'Atenció Ciutadana (OAC) de l'Ajuntament de Palafrugell, i allà els informaran de tots els passos a seguir.
Una vegada rebuda tota la documentació, l'ajuntament verificarà la documentació aportada.
Si la documentació és correcta s'emetrà la proposta d'informe d'adequació d'habitatge i será enviada, juntament amb la documentació i la sol·licitud, al Departament de Drets Socials i Inclusió de la Generalitat de Catalunya.
Aquest ens té un termini d'un mes (a comptar des de la data d'entrada en el seu Registre) per a resoldre i notificar a la persona interessada la resolució i ho farà via SMS tot informant de l'oficina per passar a recollir la resolució, i en cas de no passar a recollir-la, serà enviada per correu certificat a l'adreça de notificacions.
Tots els documents han de ser compulsats, per aquest motiu es podran presentar fotocòpies compulsades o bé originals i fotocòpies per a la seva compulsa, dels documents següents:
- Document d'identificació personal de la persona sol·licitant: NIE, TIE o Passaport
- Títol que habiliti l'ocupació de l'habitatge:
- Escriptura de propietat
- Contracte de lloguer de l'habitatge vigent
- Document de cessió d'ús signat per la persona propietària
- Altres títols de tinença diferents del lloguer i la propietat, emparats en relacions contractuals o en la titularitat de rets reals que permetin d'ús de l'habitatge
- Documentació substitutiva del títol que acredita la tinença de l'habitatge en els casos següents: dones víctimes de violència de gènere que viuen en recursos específics, i persones acollides en un recurs residencial per a persones vulnerables (aquestes situacions s'acreditaran amb un informe de serveis socials, amb un certificat d'estada en un recurs d'acollida o amb un certificat signat pel representant legal de l'entitat o equivalent)
- Volant de convivència (aquest el farà l'ajuntament)
- Cèdula d'habitabilitat. I en cas de no disposar de cèdula:
- Nota simple del Registre de la Propietat
- I darrer rebut de subministrament d'aigua i electricitat
- Document que acrediti el pagament de la taxa de la Generalitat
Quan es fa?
El tràmit es pot fer durant tot l'any.
Quin cost té?
- La taxa de la Generalitat per a l'informe d'adequació d'habitatge per al reagrupament familiar és 38,60 euros.
- La taxa de l'Ajuntament de Palafrugell per a l'informe d'adequació d'habitatge per al reagrupament familiar és de 38,60 euros.
- La taxa per a l'informe d'adequació d'habitatge per a la renovació de residència per reagrupament familiar és de 38,60 euros.
Les sol·licituds que no vagin acompanyades de la còpia compulsada del justificant de pagament no seran admeses a tràmit i s'arxivarà l'expedient.
Temps de tramitació
Tant la proposta d'informe de l'ajuntament com l'informe definitiu s'hauran d'emetre en el termini d'un mes.
Representació
Si s'actua per mitjà d'un representant caldrà acreditar la representació per alguna de les formes següents:
- Inscripció de la representació al Registre d'apoderaments.
- Presentació per via electrònica del model de representació o bé d'una escriptura de poders amb signatura electrònica per part del representat.
- Presentació per via presencial (a l'Oficina d'Atenció Ciutadana de l'Ajuntament o per qualsevol dels mitjans admesos a l'article 16.4 de la Llei 39/2015) del model de representació o bé d'una escriptura de poders amb signatura manuscrita per part del representat.
La representació pot referir-se a un tràmit en concret o a tots els tràmits que es fan davant l'Ajuntament.
Normativa associada
- Decret 141/2012, de 30 d'octubre, pel qual es regulen les condicions mínimes d'habitabilitat dels habitatges i la cèdula d'habitabilitat
- Reial Decret 1155/2024, de 19 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei Orgànica 4/2000, d'11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social
Observacions
El termini de validesa de l'informe és de 6 mesos a partir de la data de la resolució de la resolució de l'òrgan competent en matèria de migracions i refugi.
No es podrà emetre una proposta d'informe si en el període dels darrers sis mesos ja s'hagués emès un informe d'habitatge, excepte:
- Si es demana per a la mateixa unitat familiar
- Excepcionalment, per aquells casos en què l'habitatge compleixi el llindar d'ocupació per a què hi visqui una altra família, i se'n disposi del títol d'ocupació
La informació que us donem té únicament caràcter orientatiu. Així doncs, no modifica ni substitueix les disposicions normatives que regulen els diferents procediments administratius, per tant, no pot originar drets o obligacions que no estiguin previstos per la legislació.