Ordenança fiscal reguladora de la gestió i recaptació de tributs municipals i altres ingressos de dret públic. Títols VI, VII i VIII

Títol VI. Ajornaments i fraccionaments

Article 42. Procediment i criteris de concessió

1. La sol·licitud d'ajornament i fraccionament de pagament es dirigirà a l'Ajuntament, a qui correspon l'apreciació de la situació econòmica financera de l'obligat al pagament en relació a la possibilitat de satisfer el dèbits.

2. La tresoreria municipal disposarà el necessari per a que les sol·licituds referides en el punt anterior es formulin en document específic, en el què s'indiquin la naturalesa del deute i l'estat procedimental d'aquesta, així com la necessitat de fonamentar les dificultats econòmiques financeres, aportant els documents que es creguin convenients.

3. La concessió i denegació d'ajornaments i fraccionaments de pagament serà competència de l'alcalde, que podrà delegar-la quan l'import del deute sigui inferior a tres mil euros (3.000,00 euros), i els terminis proposats per al pagament siguin inferiors a l'any, en els següents òrgans:

3.1 En el regidor d'Hisenda, si el deute es troba en període voluntari.

3.2 En la tresorera, si el deute es troba en període executiu.

4. L'acord de concessió, especificarà la classe de garantia que el sol·licitant haurà d'aportar o, en el seu cas, la dispensa d'aquesta obligació.

5. Els criteris generals de concessió d'ajornament o fraccionament són:

5.1 Per a persones físiques:

5.1.1 Per a deutes d'import comprés entre tres-cents euros (300,00 euros) i mil cinc-cents euros (1.500,00 euros), es podran concedir ajornaments o fraccionaments per un període màxim de 6 a 12 mesos, sempre que la base imposable (IRPF de l'últim exercici) de la unitat familiar no superi els trenta mil euros (30.000 euros).

5.1.2 Per a deutes d'import comprès entre mil cinc-cents euros (1.500,00 euros) i sis mil euros (6.000,00 euros) es podran concedir ajornaments o fraccionaments fins a 18 mesos, sempre que la base imposable (IRPF de l'últim exercici) de la unitat familiar no superi els seixanta mil euros (60.000 euros).

5.1.3 Pera a deutes d'import superior a sis mil euros (6.000,00 euros), es podran concedir ajornaments o fraccionaments fins a 24 mesos, sempre que la base imposable (IRPF de l'últim exercici) de la unitat familiar no superi els seixanta mil euros (60.000,00 euros).

5.1.4 Es concedirà ajornament o fraccionament dels deutes, els imports dels quals siguin inferior a tres-cents euros (300,00 euros), o per períodes que excedeixin dels límits establerts als apartats o a unitats familiars amb bases imposables, a efectes d'IRPF, que superin els límits establerts als apartats anteriors, en virtut d'informe previ favorable de l'àrea de Serveis de Benestar Socials que justifiqui la procedència de la seva concessió per raons de risc social.

5.1.5 Per a deutes referits a taxa per subministrament d'aigua potable a domicili s'aplicaran els següents criteris de concessió i terminis de fraccionaments:

  1. Criteris de concessió per deutes d'import comprès entre 300,00 i 1.500,00 euros:
    • En cas que el sol·licitant sigui el titular de la pòlissa sobre la qual es sol·licita el fraccionament del deute, no pot constar com a titular de més pòlisses de subministrament d'aigua a Palafrugell
    • En cas que el sol·licitant sigui arrendatari i no consti com a titular de la pòlissa sobre la qual es sol·licita el fraccionament del deute, no pot constar com a titular de cap pòlissa de servei de subministrament d'aigua a Palafrugell
  2. Terminis de concessió:
    • Per a deutes d'import comprès entre 300,00 i 600,00 euros es podran concedir fraccionaments o ajornaments de fins a 6 mesos
    • Per a deutes d'import comprès entre 600,01 i 1.500,00 euros es podran concedir fraccionaments o ajornaments de fins a 12 mesos

Per a deutes d'import superior a 1.500,00 euros o inferiors a 300,00 euros es seguiran els criteris generals contemplats als punts 5.1.2 a 5.1.4 del present article.

5.2 Per a persones jurídiques:

5.2.1 En aquells casos en que el sol·licitant sigui una persona jurídica o una de les entitats a les que es refereix l'apartat 4 de l'article 35 de la LGT, haurà de justificar els seus problemes transitoris de tresoreria mitjançant la següent documentació:

  • Balanç de situació a la data de la sol·licitud.
  • Certificats bancaris a la data del balanç.
  • En els casos que correspongui, pressupostos de l'entitat dels exercicis anteriors i corrent.

5.2.1.1 Per a deutes d'import superior al 10% i inferior al 20% dels actius líquids de l'entitat, es podran concedir ajornaments o fraccionaments fins a 6 mesos.

5.2.1.2 Per a deutes d'import superior al 20% i inferior al 25% dels actius líquids de l'entitat, es podran concedir ajornaments o fraccionaments fins a 12 mesos.

5.2.1.3 Per a deutes d'import superior al 25% dels actius líquids de l'entitat, es podran concedir ajornaments o fraccionaments fins a 18 mesos.

Només excepcionalment, es concedirà ajornament o fraccionament els deutes iguals o inferiors al 10% dels seus actius líquids, o per un període més llarg de 18 mesos.

6. La concessió de l'ajornament o fraccionament de pagament requerirà que el sol·licitant domiciliï el pagament del deute o de les successives fraccions. A tal efecte, en la sol·licitud haurà de constar l'ordre de domiciliació bancària, indicant el número de compte i les dades identificatives de l'entitat de crèdit que hagi d'efectuar el càrrec en compte.

7. Seran inadmissibles les sol·licituds d'ajornament i fraccionament, a més de les previstes en l'art. 47 de Reglament General de Recaptació, les següents:

7.1 Les sol·licituds reiteratives (a partir de la 3) que afectin a deutes periòdics, si no s'ha realitzat cap pagament a compte dels deutes durant el període de cobrament en voluntària d'aquestes.

7.2 Les sol·licituds que, en base als antecedents obrants en la tresoreria municipal, susceptibles de valoració objectiva, permeti presumir la voluntat del subjecte passiu de dilatar, dificultar o impedir el desenvolupament de la gestió recaptatòria.

8. Mentre es tramita la sol·licitud d'ajornament o fraccionament caldrà que el deutor faci efectives la fracció o fraccions establertes en el pla de pagament de tramitació.

9. Contra la resolució denegatòria i inadmissibilitat de l'ajornament o fraccionament de pagament, podrà interposar-se recurs de reposició davant l'alcalde, en el termini d'un mes, comptat des del dia de la recepció d'aquesta notificació

Contra la denegació d'aquest recurs podrà interposar-se recurs contenciós administratiu.

Article 43. Còmput d'interessos per ajornament i fraccionament de pagament

1. No s'exigiran interessos de demora en els ajornaments i fraccionaments de pagament de deutes de venciment periòdic, sempre que compleixin les condicions següents:

1.1 Que la sol·licitud es formuli en període voluntari.

1.2 Que el pagament total del deute es realitzi en el mateix exercici.

1.3 Que el contribuent estigui integrats en unitats familiars on algun dels seus membres estigui en situació d'atur o que la unitat familiar tingui ingressos per sota dels límits establerts per la Generalitat de Catalunya a efectes del càlcul de pensions no contributives o contribuents amb una Base Imposable a efectes d'IRPF igual o inferior a 14.000 euros.

Les base imposable a que fa referència els apartats anteriors seran actualitzades anualment de conformitat amb l'IPC català.

2. Amb caràcter general, els deutes objecte d'ajornament o fraccionament que no compleixin els requisits de l'apartat 1 anterior, meritaran interessos de demora pel temps d'aquest, al tipus fixat en la llei de pressupostos generals de l'Estat.

3. En l'aplicació del punt 2, es tindran en compte aquestes regles:

3.1 El temps d'ajornament es computa des del venciment del període voluntari i fins al final del termini concedit.

3.2 En cas de fraccionament, es computaran els interessos meritats per cada fracció des del venciment del període voluntari fins el venciment del termini concedit, i s'hauran de satisfer juntament amb aquesta fracció.

En cas que, l'ajornament o fraccionament sigui superior a l'any i, per tant, es desconegui el tipus d'interès aplicable, aquest es calcularà en base al tipus vigent i posteriorment es regularitzarà si s'hagués modificat el tipus d'interès aplicable. Si s'ha ordenat la domiciliació referida en l'apartat 6 de l'article anterior, el càrrec de cada fracció s'efectuarà per l'import exacte, resultant d'aplicar el tipus d'interès vigent en l'exercici de venciment de la fracció.

4. Si arribat el venciment del deute ajornat o fraccionat no es realitzés el pagament, s'anul·larà la liquidació d'interessos de demora, la qual es practicarà en el moment del pagament i es prendrà com a base de càlcul el principal del deute.

El tipus d'interès a aplicar serà el de demora, vigent al llarg del període.

Article 44. Efectes de la falta de pagament

1. En els ajornaments la falta de pagament al seu venciment de les quantitats ajornades determinarà:

1.1 Si el deute es trobava en període voluntari en el moment de concedir l'ajornament, la seva inmediata exigibilitat en període executiu. S'exigirà l'ingrés del principal més els interessos de demora meritats i el recàrrec del període executiu. De no efectuar-se el pagament en els terminis fixats en l'art. 62.5 de la Llei General Tributària es procedirà a executar la garantia, en cas d'inexistència o insuficiència d'aquesta, es continuarà el procediment de constrenyiment per a la realització del deute.

1.2 Si l'ajornament va ser sol·licitat en període executiu, es procedirà a executar la garantía i, en cas d'inexistència o insuficiència d'aquesta, es prosseguirà el procediment de constrenyiment.

2. En els fraccionaments sense garantia o garantia global sobre la totalitat del deute, la falta de pagament d'un termini determinarà:

2.1 Si el deute es trobava en període voluntari, la exigibilitat en via de constrenyiment de les quantitats vençudes, extrem que serà notificat al subjecte passiu, concedint-li els terminis reglamentaris de pagament dels deutes en període executiu, establerts en l' art. 62.5 de la Llei General Tributària.

Si s'incompleix l'obligació de pagar en aquest terme, es consideraran vençuts els restants terminis, exigint-se també en via de constrenyiment, procedint-se a executar la garantia.

2.2 Si el deute es trobava en període executiu, es continuarà el procediment de constrenyiment per a l'exacció de la totalitat del deute fraccionat pendent de pagament, procedint-se a executar la garantia.

3. En els fraccionaments de pagament en què s'hagin constituït garanties parcials i independents per cadascun dels terminis, es procedirà de la forma següent:

3.1 Quan el fraccionament hagi estat sol·licitat en període voluntari, l'incompliment del pagament d'una fracció determinarà l'exigència per la via de constrenyiment exclusivament de l'esmentada fracció i els seus interessos de demora, amb el corresponent recàrrec de constrenyiment, procedint-se a executar la garantia una vegada esgotats els terminis de l'art. 62.5 de la Llei General Tributària, sense haver-se liquidat el deute.

3.2 Quan el fraccionament hagi estat sol·licitat en període executiu, s'executarà la garantia corresponent a la fracció impagada més els interessos de demora meritats.

Ambdós casos, la resta del fraccionament subsistirà en els termes en què es va concedir.

Article 45. Garanties en els ajornaments i fraccionaments de pagament

1. Amb caràcter general, quan l'import del deute que es sol·licita ajornar o fraccionar sigui igual o superior a dotze mil euros (12.000,00 euros), serà obligatori constituir garantia, que asseguri el compliment de l'obligació. La garantia cobrirà l'import del principal i dels interessos de demora que generi l'ajornament o fraccionament, més el 25 per cent de la suma de ambdues partides.

2. S'acceptaran les següents garanties:

2.1 Aval solidari d'entitats de dipòsits. El terme d'aquest aval haurà d'excedir en 6 mesos, al menys, al venciment dels terminis concedits i estarà degudament intervingut.

2.2 Qualsevol altre dels previstos en el Reglament General Recaptació.

3. Quan s'hagi realitzat anotació preventiva d'embargament en registre públic de béns de valor suficient, a judici de la tresorera, es considerarà garantit el deute i no serà necessari aportar nova garantia.

4. L'obligat al pagament podrà sol·licitar l'adopció de mesures cautelars per a constituir la garantia mitjançant l'anotació preventiva d'embargament de béns que li pertanyin.

5. L'acord de concessió especificarà la garantia que el sol·licitant haurà d'aportar o, en el seu cas, la dispensa d'aquesta obligació.

6. La garantia haurà d'aportar-se en el termini de 60 dies següents al de la notificació de l'acord de concessió. Transcorregut aquest termini sense formalitzar la garantia, el deute s'exigirà immediatament per la via de constrenyiment amb els seus interessos i el recàrrec que correspongui, sempre que hagi conclòs el període reglamentari d'ingrés en voluntària. Si l'ajornament o fraccionament s'hagués sol·licitat en període executiu, es continuarà el procediment de constrenyiment.

7. En els supòsits de veritable necessitat es podrà dispensar d'aportar garantia, corresponent adoptar l'acord:

7.1 En deutes d'import inferior dotze mil euros (12.000,00 euros), a l'òrgan que concedeix l'ajornament.

7.2 En deutes d'import superior a dotze mil euros (12.000,00 euros), a l'alcalde.

8. Quan es presenti una sol·licitud d'ajornament o fraccionament sense acompanyar el compromís d'entitat solvent per fiançar el deute, o la seva presentació resulti excessivament onerosa en proporció a la quantia i terminis sol·licitats, l'obligat al pagament podrà sol·licitar i la tresorera adoptar les mesures cautelars que estimi oportunes i que s'estendrà 6 mesos des del darrer termini de l'ajornament o fraccionament concedit.

9. La resolució de les peticions sobre l'ajornament o fraccionament serà notificada per l'administració als interessats i contra aquestes es podrà interposar recurs davant l'Ajuntament, en el termini d'un mes, comptat a partir del dia següent de la recepció d'aquesta notificació.

Títol VII. Prescripció, anul·lació i compensació de deutes

Article 46. Prescripció

1. Prescriuran als 4 anys:

1.1 El dret de l'Administració per determinar el deute tributari, mitjançant l'oportuna liquidació.

1.2 L'acció per exigir el pagament dels deutes tributaris liquidats i autoliquidats.

1.3 L'acció per imposar sancions tributàries.

1.4 El dret a la devolució d'ingressos indeguts i reemborsament del cost de les garanties.

2. El termini de prescripció dels deutes no tributaris es determinarà en base a la normativa particular que reguli la gestió de les mateixes.

3. El termini de prescripció s'interromprà, entre d'altres motius, per:

3.1 Per qualsevol actuació de l'obligat al pagament conduent a l'extinció del deute, o a la interposició de reclamació o recurs.

3.2 Per qualsevol actuació dels òrgans de recaptació, realitzada amb coneixement formal de l'obligat tributari, encaminada a la realització o assegurament del deute. Aquestes actuacions hauran de documentar-se en la forma exigida reglamentàriament. Les notificacions practicades en la forma regulada en aquesta ordenança tenen valor interruptiu de la prescripció.

3.3 La recepció de la comunicació d'un òrgan jurisdiccional en la que s'ordeni la paralització del procediment administratiu en curs.

4. Produïda la interrupció, s'iniciarà de nou el còmput del termini de prescripció a partir de la data de l'última actuació de l'obligat al pagament o de l'Administració.

Interromput el termini de prescripció, la interrupció afecta a tots els obligats al pagament.

5. La prescripció guanyada extingeix el deute.

Article 47. Anul·lació

1. Seran anul·lades i donades de baixa en comptes aquells deutes en els que concorrin els següents requisits simultàniament:

1.1 Que siguin recursos de dret públic de la Hisenda municipal, liquidats amb anterioritat a 31/12/2010 i no acumulats en un expedient executiu amb altres deutes del mateix contribuent.

1.2 Que es tracti de deutes en període executiu.

1.3 Que l'import de la liquidació inicial, notificada en període voluntari al deutor, no excedeixi de QUINZE EUROS (15,00 euros), quantia que s'estima insuficient per a la cobertura del cost d'exacció i recaptació.

Article 48. Compensació

1. Podran compensar-se els deutes a favor de l'Ajuntament que es trobin en fase de gestió recaptatòria, tant en voluntària com executiva, amb les obligacions reconegudes per part d'aquest i a favor del deutor.

2. Quan la compensació afecta a deutes en període voluntari, serà necessari que la sol·liciti el deutor.

No obstant, es compensarà d'ofici durant el termini d'ingrés en període voluntari:

2.1 Les quantitats a ingressar i a retornar que resultin d'un mateix procediment de comprovació limitada o inspecció, havent-se produït l'ingrés o la devolució de la quantitat diferencial que procedeixi.

2.2 Les quantitats a ingressar i a retornar que resultin de la pràctica d'una nova liquidació per haver estat anul·lada una altra anterior. En aquest cas, en la notificació de la nova liquidació es procedirà a la compensació de la quantitat que procedeix i es notificarà a l'obligat al pagament l'import diferencial.

3. Quan els deutes es trobin en període executiu, l'alcalde pot ordenar la compensació, que es practicarà d'ofici i serà notificada al deutor.

Article 49. Compensació d'ofici de deutes d'Entitats públiques

1. Els deutes a favor de l'Ajuntament, per crèdits vençuts, líquids i exigibles, quan el deutor sigui un ens territorial, organisme autònom, seguritat social o entitat de dret públic, l'activitat del qual no es regeixi per l'ordenament privat, seran compensables d'ofici, un cop transcorregut el termini d'ingrés en període voluntari.

2. Així mateix, els deutes vençuts, liquidats i exigibles que l'estat, les comunitats autònomes, entitats locals i altres entitats de dret públic tinguin amb els ens locals podran extingir-se amb les deduccions sobre les quantitats que l'administració de l'estat, de les comunitats autònomes o dels ens locals corresponents hagin de transferir a les referides entitats deutores.

3. El procediment a seguir per aplicar la compensació serà el següent:

3.1 Comprovat pel servei de recaptació que alguna de les entitats citades en el punt 1 és deutora de l'Ajuntament, ho posarà en coneixement de la tresoreria municipal.

3.2 Si la tresorera conegués de l'existència de crèdits a favor de les entitats deutores, donarà trasllat de les seves actuacions a l'àrea d'Intervenció, a fi de que pugui ser redactada la proposta de compensació.

3.3 Adoptat l'acord que autoritzi la compensació, per part de l'alcalde, es comunicarà a l'entitat deutora, procedint a la formalització d'aquella quan hagin transcorregut quinze dies sense reclamació del deutor.

4. Si l'entitat deutora al·lega insuficiència de crèdit pressupostari i la seva voluntat de tramitar un expedient de crèdit extraordinari o suplement de crèdit, en termini no superior als tres mesos, es suspendrà la compensació fins que la modificació pressupostària sigui efectiva.

5. Quan l'entitat deutora al·legués i provés la condició d'ingressos afectats que tenen els conceptes que aquest Ajuntament hagi de transferir a aquella, podrà suspendre's la compensació.

Article 50. Cobrament de deutes d'entitats públiques

1. Quan no fos possible aplicar la compensació com mitjà d'extinció dels deutes de les entitats públiques ressenyades en l'article anterior, per no ostentar les mateixes crèdit algun contra l'Ajuntament, el servei de recaptació sol·licitarà a la intervenció de l'ens deutor, certificat acreditatiu del reconeixement de l'obligació de pagar a l'Ajuntament.

2. El recaptador traslladarà a la tresoreria municipal la documentació resultant de les seves actuacions investigadores. Després d'examinar la naturalesa del deute, del deutor i el desenvolupament de la tramitació de l'expedient, la tresoreria municipal elaborarà proposta d'actuació, que pot ser una de les següents:

2.1 Sol·licitar a l'Administració de l'estat, o a l'administració autonòmica o la local que, amb càrrec a les transferències que puguin ordenar-se a favor de l'ens deutor, s'apliqui la retenció de quantitat equivalent a l'import del deute i sigui posat a disposició de l'Ajuntament.

2.2 Sol·licitar la col·laboració de la Direcció General de Recaptació.

3. Quan totes les actuacions municipals en ordre a la realització del crèdit hagin resultat infructuoses, s'investigarà l'existència de béns patrimonials a efectes d'ordenar l'embargament dels mateixos, si això és necessari.

4. Les actuacions que, en el seu cas, hagin de dur-se a terme seran aprovades per l'alcalde i de la seva resolució s'efectuarà notificació formal a l'entitat deutora.

Títol VIII. Crèdits incobrables

Article 51. Situació d'insolvència

1. Són crèdits incobrables aquells que no poden fer-se efectius en el procediment de gestió recaptatòria per resultar fallits els obligats al pagament, o per concórrer en els béns coneguts del deutor, circumstàncies que els fan inembargables.

2. Quan s'hagin declarat fallits els obligats al pagament i responsables, es declararan provisionalment extingits els deutes, que podran ser rehabilitats en el termini de prescripció. El deute quedarà definitivament extingit si no s'hagués rehabilitat en aquell termini.

3. Als efectes de rehabilitació dels crèdits, quan el servei de recaptació conegui de la seva procedència, registrarà la seva alta informàtica, entenent-se aprovats des d'aquell moment.

4. Declarat fallit un deutor, els seus crèdits de venciment posterior seran donats de baixa per referència a aquesta declaració, si no existeixen altres obligats o responsables, i un cop transcorregut el termini de pagament en voluntària i efectuades les pertinents consultes en les bases de dades d'aquest Ajuntament. La baixa per referència es registrarà informàticament entenent-se aprovada des d'aquell mateix moment.

5. A efectes de declaració de crèdits incobrables, el servei de recaptació documentarà degudament els expedients, formulant proposta que, amb la conformitat de la tresorera, es sotmetrà a fiscalització de la intervenció i aprovació per l'alcaldia. En base a criteris d'economia i eficàcia en la gestió recaptatòria, es detalla a continuació la documentació a incorporar en els expedients per la declaració de crèdit incobrable, en funció de la quantia dels mateixos.

Article 52. Criteris a aplicar en la formulació de propostes de declaració de crèdits incobrables

1. Amb la finalitat de conjugar el respecte al principi de legalitat procedimental amb el d'eficàcia administrativa, s'estableixen els requisits i condicions que, amb caràcter general, hauran de verificar-se prèviament a la proposta de declaració de crèdits incobrables.

2. La documentació justificativa serà diferent en funció dels imports i característiques del deute, distingint-se els següents supòsits:

2.1 Expedients per deutes acumulats per import inferior a seixanta euros (60 euros), es formularà proposta de crèdit incobrable amb els següents requisits:

2.1.1 Haurà de figurar en l'expedient executiu la notificació en tots els domicilis que figurin en els valors, en el domicili que figuri en la base de dades municipal, i en el domicili que consti en el padró d'habitants o en la Base de dades de l'AEAT, si no concideix amb les anteriors.

2.1.2 En els supòsits de notificacions practicades en els domicilis indicats en l'apartat anterior amb resultat negatiu, ja sigui per ser el deutor desconegut o per resultar absent, amb dos intents de notificació, s'hauran de publicar mitjançant anuncis en el Butlletí Oficial de l'Estat.

2.2.2 En els supòsits de notificacions practicades en els domicilis indicats en l'apartat anterior amb resultat negatiu, ja sigui per ser el deutor desconegut o per resultar absent, amb dos intents de notificació, s'hauran de publicar mitjançant anuncis en el Butlletí Oficial de l'Estat.

2.2.3 S'haurà d'acreditar en l'expedient que el deutor no figura com subjecte passiu en els diferents padrons municipals de cobrament periòdic.

2.2.4 S'haurà de acreditar l'embargament de fons, en diferents entitats bancàries així com l'embargament, amb resultat negatiu, de sous, salaris i pensions.

2.3 Expedients a nom de persones físiques per deutes acumulats d'import superior a tres-cents euros (300,00 euros). Es formularà proposta de declaració de crèdit incobrable amb les següents requisits:

2.3.1 Haurà de figurar en l'expedient executiu la notificació en tots els domicilis que figurin en els valors, en el domicili que figuri en la base de dades municipal, i en el domicili que consti en el padró d'habitants o en la Base de dades de l'AEAT, si no concideix amb les anteriors.

2.3.2 En els supòsits de notificacions practicades en els domicilis indicats en l'apartat anterior amb resultat negatiu, ja sigui per ser el deutor desconegut o per resultar absent, amb dos intents de notificació, s'hauran de publicar mitjançant anuncis en el Butlletí Oficial de la Província.

2.3.3 S'haurà d'acreditar en l'expedient que el deutor no figuri com subjecte passiu en els diferents padrons municipals de cobrament periòdic.

2.3.4 S'haurà d'acreditar l'embargament de fons, en diferents entitats bancàries així com l'embargament, com resultat negatiu, de sous, salaris i pensions.

2.3.5 S'haura d'acreditar l'intent d'embargament de deutes tributàries a practicar per l'AEAT.

2.3.6 S'haurà d'acreditar que no figurin béns inscrits a nom del deutor en el servei d'índex central dels registres de la propietat, així com en altres registres públics.

2.4 Expedients a nom d'entitats jurídiques per deutes acumulats d'import superior a tres-cents euros (300,00 euros). Es formularà proposta de declaració de crèdit incobrable amb els següents requisits:

2.4.1 Haurà de figurar en l'expedient executiu la notificació en tots els domicilis que consti en els valors i en el domicili que figuri en la base de dades municipal.

2.4.2 En els supòsits de notificacions practicades en els domicilis assenyalats en l'apartat anterior amb resultat negatiu, s'hauran de publicar mitjançant anuncis en el Butlletí Oficial de la Província o en la Base de dades de l'AEAT, si no concideix amb les anteriors.

2.4.3 S'haurà d'acreditar en l'expedient que l'entitat deutora no figura com subjecte passiu en els diferents padrons municipals de cobrament periòdic.

2.4.4 S'haurà d'acreditar l'embargament de fons, en diferents entitats bancàries.

2.4.5 S'haurà d'acreditar l'intent d'embargament de devolucions tributàries, a practicar per l'AEAT.

2.4.6 S'haurà d'acreditar que no figuren béns inscrits a nom de l'entitat deutora en el servei d'índex central dels registres de la propietat, així com en altres registres públics.

2.4.7 S'haurà de constatar les actuacions que han estat realitzades mitjançant la informació facilitada pel registre mercantil.

2.5 En qualsevol dels supòsits anteriors, es podrà considerar causa suficient per justificar la insolvència d'una persona física quan s'acrediti que s'ha produït l'execució hipotecària o la dació en pagament de la seva vivenda habitual. Es considerarà vivenda habitual aquella en la que el contribuent ha constat empadronat de forma ininterrompuda durant almenys els dos anys anteriors a la transmissió o des del moment de la seva adquisició si aquest termini fos inferior a dos anys. En tot cas l' Ajuntament valorarà que el subjecte passiu no sigui titular d'altres béns o que si ho fos, aquests es considerin antieconòmics per a la realització del deute perseguit.”

3. Als efectes de determinar la quantia a què es refereix els apartats anteriors, es computaran tots els deutes per conceptes diferents a multes de circulació d'un contribuent que quedin pendents de pagament i sempre que s'hagi dictat la provisió de constrenyiment.

Es posposarà la proposta de crèdit incobrable dins del termini de prescripció, en els casos que l'increment de la quantia per la possible acumulació de deutes de venciment periòdic, pugui permetre una tramitació més acurada de l'expedient segons el que s'estableix en l'apartat anterior.

Article 53. Efectes de la declaració de crèdit incobrable

1. Quan des del servei recaptació s'hagi tramitat l'expedient en els termes establerts en els articles anteriors, es marcarà informàticament l'estat de proposta de baixa, incloent-se posteriorment en una relació específica per a ser aprovat per la Junta de Govern Local.

2. La declaració de crèdits incobrables una vegada aprovada per l'Ajuntament motivarà la baixa del crèdit en els comptes, encara que no impedeixi l'exercici de les accions contra qui pertoqui mentre no s'extingeixi l'acció administrativa per al seu cobrament.

3. La tresoreria municipal i el servei de recaptació de l'Ajuntament vigilaran la possible solvència sobrevinguda als obligats i als responsables declarats fallits.

4. En els supòsits que reglamentàriament correspongui, el recaptador rehabilitarà els crèdits registrant-ne la seva alta informàtica. Aquests crèdits s'entendran aprovats des de la formalització de l'alta informàtica i comptable.

Article 54. Execució forçosa i principi de proporcionalitat

1. A l'efecte de respectar el principi de proporcionalitat entre l'import del deute i els mitjans utilitzats per el seu cobrament, quan sigui necessari procedir a l'execució forçosa dels béns i drets del deutor, per deutes inferiors a tres-cents euros (300,00 euros), només s'ordenaran les actuacions d'embargament següents:

1.1 Deutes de quantia inferior a seixanta euros (60,00 euros).

  • Embargament de diners en efectiu o de fons dipositats en comptes obertes en entitats de crèdit.

1.2 Deutes de quantia compreses entre seixanta euros (60,00 euros) i tres-cents euros (300,00 euros).

  • Embargament de diners efectiu o en comptes obertes en entitats de crèdit.
  • Crèdits, valors i drets realitzables a l'acte, o a curt termini.
  • Sous, salaris i pensions.

2. A efectes de determinar la quantia a què es refereix el punt anterior, es computaran totes els deutes d'un contribuent que restin pendents de pagament i sempre que s'hagués dictat provisió de constrenyiment.

3. Quan el resultat de les actuacions d'embargament referides en el punt 1 sigui negatiu, es formularà proposta de declaració de crèdit incobrable.

4. Quan la quantia total del deute d'un contribuent sigui superior a tres-cents euros (300,00 euros), es podrà ordenar l'embargament dels béns i drets previstos en l'article 169 de la LGT, preservant l'ordre establert en el citat precepte.

5. No obstant, el previst en el punt 4, quan s'hagués d'embargar un bé el valor del qual és molt superior a la quantia del deute, s'actuarà segons les instruccions de la tresorera de l'Ajuntament.

6. A sol·licitud del deutor es podrà alterar l'ordre d'embargament si els béns que designi garanteixen amb la mateixa eficàcia el cobrament del deute que aquells altres béns que preferentment haguessin de ser travats.

7. Si l'Ajuntament i l'obligat tributari no haguessin acordat un ordre d'embargament diferent del previst en l'article 169.2 de la LGT, s'embargaran els béns de l'obligat tenint en compte la major facilitat de la seva alienació i la menor onerositat d'aquesta per l'obligat.

Disposició Final Primera. Vigència

Aquesta ordenança fiscal, que va ser aprovada en data 27 d'octubre de 2011 i modificada en sessió de data 25 d'octubre de 2022, entrarà en vigor a partir del dia 1 de gener de 2023 i regirà fins a la seva modificació o derogació expressa.

Disposició Final Segona

En cas que l'Ajuntament de Palafrugell delegués en una altra administració les facultats de recaptació executiva s'aplicarà la normativa prevista a l'Ordenança general de gestió, inspecció i recaptació dels ingressos de dret públic municipals de l'ens a qui es delegui en cas que sigui contradictòria amb la que consta en la present ordenança.

Ajuntament de Palafrugell

Calella, Llafranc, Llofriu, Tamariu

Carrer Cervantes, 16 · 17200 Palafrugell
972 613 100 ·  ajuntament@palafrugell.cat
P1712400I

Mapa d'ubicació de l'Ajuntament de Palafrugell

No heu trobat el que buscàveu?

Ajuntament de Palafrugell
Institut de Promociò Econòmica de Palafrugell
Museu del Suro de Palafrugell
Fundació Palafrugell Gent Gran
Unió Europea FEDER
Diputació de Girona
Segell Premi Administració Oberta 2022
Segell Premi Administració Oberta 2019
Segell Premi Administració Oberta 2018
Segell Premi Administració Oberta 2017
Segell Infoparticipa 2014
Llicència Creative Commons